Köpvillkor och leverans
Beställningar
Alla beställningar sker via internet direkt i vår webbshop. Om du får problem i samband med beställningen är du välkommen att skicka e-post till kontakt@charmicon.se för vidare hjälp. Beställningen är genomförd först när du erhållit en orderbekräftelse från Charmicon. Denna kommer att skickas till den e-post adress du anger i din beställning. Har du inte fått någon bekräftelse på din beställning inom 24 timmar ber vi dig kontakta oss på kontakt@charmicon.se.
Leverans
Leverans sker normalt inom 2-10 vardagar från det att din beställning är genomförd. Postgången tar därefter ca 1-2 vardagar. Vid särskilda tillfällen såsom under storhelger kan leveranstiden vara något längre. Detta meddelas dock i så fall alltid i samband med beställningen så du kan ta ställning till detta.
Frakt
Vi skickar enbart smycken inom Sverige, vanligtvis som spårbart brev med postens tjänst skicka lätt eller i undantagsfall som vanlig brevförsändelse. Oavsett vilket leveranssätt just din försändelse skickas med, är frakten gratis för dig som kund (vid nyttjande av ångerätt står du som köpare för frakten tillbaka).
Betalningssätt
Betala via Bankgiro eller Plusgiro inbetalning (förskottsbetalning)
Följ instruktionerna i den orderbekräftelse som du får när du bekräftar din order och betalar in summan till vårt Bankgiro 5896 -3026 eller Plusgiro 34 75 33 – 2 (glöm inte att ange ditt ordernummer). Vi bekräftar när betalningen kommit in och går vidare med ordern. Inga extra kostnader tillkommer.
Information om Ångerrätt
Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har Du som konsument (gäller ej företag) rätt att frånträda avtalet genom att meddela oss detta inom 14 dagar från mottagandet av varan. För att Du skall kunna nyttja din ångerrätt måste Du returnera varan i oskadat skick, i originalförpackning. Vid nyttjande av ångerrätten är det du som står för returkostnaden. Läs mer om hur du returnerar under Frågor och svar
Information om ej uthämtat paket
I de fall du inte hämtar ut din leverans betalar du som kund de eventuella extra fraktkostnader som uppstår vid retur tillbaka till oss. Vi tar dessutom ut en administrativ avgift på 150 kr för hanteringen och omkostnader för den ursprungliga frakten. Summan dras från din återbetalning. Skulle din beställning vara lägre än denna summa sker ingen återbetalning alls. Observera därför att om du ångrar ett köp och vill returnera varan, behöver du först hämta ut paketet och därefter returnera enligt beskrivning ovan.
Information om Reklamationer
Om du vill reklamera en skadad eller felaktig order ber vi dig först kontakta oss på kontakt@charmicon.se för vidare information.
Personuppgiftslagen (PUL)
Charmicon följer Personuppgiftslagen (PUL). Genom att beställa varor från oss så samtycker du till att vi får hantera dina personuppgifter elektroniskt. Dina personuppgifter används enbart i syfte att upprätthålla kundrelationen.
Material och Garantier
Smyckena är alltid gjorda med äkta 925 sterling silver (925 tusendelar silver och 75 tusendelar koppar) Nickel förekommer inte i äkta silver. Vissa människor kan dock ändå vara känsliga mot ämnen som finns i silver. Stenarna är främst äkta naturliga kristaller eller halvädelstenar vilket gör att variationer i färg och form kan förekomma. Stenarna är utvalda för att de enligt gammal mytologi och folksägen sägs ha vissa inneboende krafter och speciella egenskaper. Dock finns det inga vetenskapliga bevis för att egenskaperna/krafterna verkligen existerar.
Reservation
Charmicon reserverar sig för eventuella felaktiga priser och slutförsäljning. Om felaktiga uppgifter upptäcks så kommer du informeras omgående och Charmicon kan häva köpet och återbetalar då eventuellt inbetalat belopp om intet annat blir överenskommet.
Force Majeur
I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.
Nedan följer länkar till Konsumentverket och ARN där du kan läsa mer detaljerat om Konsumentköplagen och Distansavtalslagen mm.